Co to jest webinar i jak go zrobić?

Czym jest webinar

Czy prowadzenie webinarów jest takie trudne jak się wydaje? I jak stworzyć łatwo i szybko webinar dla swoich potrzeb? O tym i o innych zaletach webinarowych spotkań przeczytasz w poniższym artykule.

Webinar – co to znaczy?

Jednym z rodzajów e-learningu stał się, ostatnio modny, webinar. Samo pojęcie webinaru najprościej możemy zdefiniować jako seminarium transmitowane przez Internet. Jak podaje słownik Merriam-Webster, jest to prezentacja online, transmitowana na żywo w celach edukacyjnych, w trakcie której uczestnicy mogą przesyłać pytania i komentarze za pomocą czatu.

Zatem czym jest webinar?

Jest rodzajem szkolenia, prezentacji czy wykładu online, w którym jedna bądź kilka osób prowadzi interaktywny przekaz audiowizualny, który za pośrednictwem łącz internetowych dociera do uczestników spotkania, powodując bądź nie, reakcję w postaci komentarzy czy pytań. Często też prowadzący zamieszczają na czacie ogólnodostępne materiały do pobrania, zawierające treści ze szkolenia bądź dodatkowe informacje.

Zalety Webinaru

Sposób przekazywania treści, jakim jest webinar, posiada szereg zalet. Zalicza się do nich:

  • brak kosztów organizacji spotkania (sali konferencyjnej, posiłku),
  • brak indywidualnych kosztów uczestnika (nocleg, dojazd),
  • zaoszczędzenie czasu,
  • rzetelna wiedza dostępna od ręki,
  • uczestnik płaci tylko za wiedzę ze szkolenia,
  • możliwość uczestnictwa w szkoleniu wszędzie (dom, urlop).

Jednak mogą też uwidocznić się wady korzystania z tej formy przekazu, w postaci problemów technicznych, zakłóceń, przerw w dostawie prądy czy Internetu, w związku z czym warto uprzednio upewnić się o sprawności sprzętu.

Jak zrobić webinar?

Prowadzenie webinaru
Źródło: Pixabay.com

Rozpoczynając tworzenie webinaru warto upewnić się, czy posiadamy odpowiedni sprzęt, który sprosta podstawowym wymaganiom i nie zawiesi się w najmniej odpowiednim momencie. Ważnym jest posiadanie szybkiego łącza internetowego, by przebieg spotkania był płynny i dobry jakościowo. Warto też zainwestować w mikrofon zewnętrzny, który, w przeciwieństwie do wbudowanego, nie będzie wyłapywał szumów pochodzących z komputera, czy innych zagłuszeń. Sprawi to, że głos będzie wyraźny i dobrze słyszalny dla odbiorców.

Skoro jesteśmy już pewni osprzętowania, kolejnym krokiem jest wybór platformy, z której chcemy transmitować nasz przekaz. Internet dysponuje szerokim wachlarzem programów do tego typu działań. Niestety większość z nich jest płatna, jednak niektóre z nich posiadają darmowe okresy próbne. Do najbardziej popularnych należą Zoom Meeting i ClickMeeting. Jeśli potrzebujesz platformy do webinaru dla małej ilości osób, najlepszym wyborem będą MyOwnConference, Zoom Meeting czy Livestorm (wszystkie mają darmowych okres próbny).

Po wybraniu najodpowiedniejszego środka przekazu, bardzo ważnym elementem jest zaprojektowanie przebiegu webinaru, sprawdzenie prezentacji oraz zaplanowanie czasu. Warto też zaznajomić się z wyglądem danej aplikacji, przestudiować okno czatu, funkcje udostępniania ekranu, tak by przed webinarem nie było niepotrzebnych opóźnień. Dzień przed planowanym szkoleniem, prelegent powinien przesłać zapisanym uczestnikom uprzednio wygenerowany link wraz z dostępem do pokoju webinaru. Proces generowania linka jest różny dla poszczególnych platform.

Na tym etapie już nie powinniśmy mieć wątpliwości jak prawidłowo stworzyć webinar.

Jak nagrać webinar?

Istotnym punktem koniecznym do prawidłowego utworzenia transmisji jest wcześniejsze zalogowanie się prelegenta do pokoju konferencji i test sprzętu. Jeśli wszystko działa prawidłowo, należy uruchomić webinar o wyznaczonej wcześniej godzinie. W trakcie konferencji powinniśmy śledzić przebieg, trzymać się czasu i nawiązywać interakcję z uczestnikami. Platforma webinarowa sama rejestruje przebieg spotkania i po jego zakończeniu generuje link do wideo.  Nagrywanie webinaru jest zabiegiem intuicyjnym – platformy do tego przeznaczone są proste w obsłudze i dobre opisane.

Webinar się zakończył i co teraz?

Dobrym pomysłem jest przesłanie uczestnikom ankiety oceniającej spotkanie, dzięki czemu prelegent ma dostęp do informacji, które mu pomogą w przyszłej działalności. Dodatkowo ważne jest by przesłać również plik .pdf wraz z treścią spotkania i link do nagrania z webinaru, tak by nawet nieobecne osoby miały możliwość odtworzenia i pozyskania wiedzy.

Jak widać tworzenie i obsługa webinarów nie jest skomplikowana, a jest dobrym narzędziem zwiększającym potencjalnych klientów i rozwijającym działania firm.

Artykuł powstał przy współpracy z portalem www.kompasbiznesu.pl.

Źródła:

  • Gharis L., Bardon R. E., Typhina E., Step By Step Process for Creating and Delivering Effective Webinars, 2014,
  • Zieliński K., Jaruga A., Hofmann R., Marinova T., Plewczynski M., Kerler M., Webinar Methodology. Ver 1.0 Video conference use for adult learning, Webinar2learn, Warsaw 2012,
  • https://www.merriam-webster.com/dictionary/webinar.