Newsletter – czym jest i jak działa?

Czym jest newsletter

Słowo newsletter coraz częściej pojawia się w świecie marketingu. Brzmi lekko obco, ale kojarzy się najczęściej z rodzajem wiadomości, newsów w połączeniu ze słowem list. Czyli taki list z newsami. Jak go skonstruować by docierał tam, gdzie jego przeznaczenie?

Newsletter – co to?

Pojęcie to oznacza wiadomość otrzymywaną na maila, która ma na celu zbudowanie trwałej relacji komunikacyjnej z odbiorcami. Newsletter ma na celu informowanie klientów z bazy mailingowej firmy, o nowościach, istotnych zmianach, ofertach a także o wprowadzonych aktualizacjach. Ich treść powinna być stale aktualizowana i zaspokajająca potrzeby odbiorców – czyli subskrybentów Twojego newslettera.

Jak działa newsletter?

Na wszelkich forach często zadaje się pytanie jak działa newsletter i jak go stworzyć. Na początku warto pamiętać, że forma nie powinna się zmieniać, mianowicie wygląd szablonu maila i układ tekstu i grafiki powinien w każdym kolejnym mailu być taki sam. Subskrybenci przyzwyczajają się do wyglądu maila przez co kojarzą z jakiej firmy, organizacji został on wysłany.

Należy również pamiętać o stałej częstotliwości wysyłki biuletynów. Chodzi tu o ustalenie konkretnej daty, najlepiej tego samego dnia każdego miesiąca zbiorczo wysyłać maile. Newslettery działają na zasadzie stałego zlecenia wysyłki maili, które należą do bazy mailingowej, stworzonej właśnie w tym celu. Przykładowo, jeśli użytkownik wejdzie na Twoją stronę, pokaże mu się okienko z propozycją zapisania do newslettera. Jeśli wpisze on swój mail, zostanie automatycznie dodany do bazy Twoich subskrybentów. Czyli będzie otrzymywał komunikację mailową z taką częstotliwością jaka zostanie ustanowiona.

Jak stworzyć newsletter?

Konstrukcja profesjonalnego maila w e-mail marketingu powinna opierać się o kroki takie jak:

  1. Na samym początku musisz przygotować odpowiednie materiały, które będą w stanie ominąć filtry antyspamowe. W treści maila nie można używać za dużo znaków interpunkcyjnych np. kilku wykrzykników, znaków zapytania czy symboli waluty;
  2. Ważnym, inicjalnym punktem jest określenie celu, jaki chcemy osiągnąć wprowadzając komunikację mailową oraz nakreślić grupę docelową – czyli do kogo chcemy pisać;
  3. Tworząc konstrukcję maila warto pamiętać by była ona dopasowana do każdego rodzaju urządzenia. Nie każdy użytkownik odczytuje maile na komputerze;
  4. Treść powinna być dostosowana do oczekiwań i klasyfikowana pod względem płci, ponieważ inne przekazy trafiają do kobiet a inne do mężczyzn;
  5. Skoro już podstawę mamy doprecyzowaną, czas zająć się zawartością treści profesjonalnego maila i grafiką w nim zawartą. Konstrukcja treści powinna być konkretna, na temat, przejrzysta, zawierać mało treści – tylko najważniejsze informacje. Kolorystyka powinna być w neutralnych kolorach odpowiednia dla obu płci albo z podziałem na nie;
  6. Należy wybrać dobry system do e-mail marketingu albo samodzielnie zakodować i dopasować grafiki tak by przeszło przez wszystkie filtry antyspamowe;
  7. Kolejnym krokiem jest ustalenie odpowiedniej nazwy nadawcy tak by kojarzyła się bezpośrednio z firmą, która wysyła komunikację mailową, bądź osobą, która się tym zajmuje;
  8. Skoro nazwa jest już przejrzysta i czytelna to temat wiadomości też taki powinien być. Musi zawierać konkretny i zwięzły opis tego co subskrybent znajdzie w środku;
  9. Mówiąc wcześniej o podziale na płeć, chodziło o targetowanie kampanii, czyli segmentację odbiorców z perspektywy różnic pomiędzy nimi, np. ze względu na wiek czy zainteresowania. Ma to na celu indywidualizację komunikacji mailowej na konkretnych subskrybentów;
  10. Pozostaje stworzyć szkielet newslettera – określić wygląd, dodać treść i grafikę;
  11. Jak wspominałam wcześniej trzeba też ustalić konkretną datę wysyłki;
  12. Na samym końcu konieczne jest przetestowanie całej kampanii, czy wszystko wyświetla się prawidło i czy nie ma błędów w treści.

Wiemy już czym jest newsletter, jak działa i potrafimy samodzielnie skonstruować e-mail marketing.

Jeśli nadal potrzebujesz więcej informacji polecam zajrzeć na stronę http://www.trinet.com.pl/napisac-oficjalnego-e-maila/, gdzie szczegółowiej została zarysowana tematyka komunikacji mailowej.

Źródła: