Czym jest fashion PR i komu się przydaje?

praca w biurze

PR to ważny element zarówno biznesu, jak i zarządzania marką. Trudno znaleźć dziedzinę, w której nie byłby istotny. Fashion PR tworzy relacje pomiędzy firmą, wspólnikami, konsumentami i innymi osobami, które są bezpośrednio i pośrednio połączone z marką. Czy rzeczywiście jest potrzebny?

Kto, gdzie i kiedy?

Branża modowa przez wiele lat uchodziła za hermetyczną. Drogie kolekcje haute couture miały nielicznych odbiorców. Przeciętny miłośnik mody mógł je oglądać na pokazach mody, wielkich galach lub w filmach, do których jako stylistów angażowano znanych projektantów. Współczesna moda jest niemalże na wyciągnięcie ręki. To potężny biznes, w którym jest miejsce dla wielu profesjonalistów. To między innymi styliści, specjaliści od wizerunku, brandingu, piarowcy, art directorzy. Znają potrzeby rynku, podążają za gustami konsumentów. Ludzie od fashion PR doskonale wiedzą, co dzieje się w świecie mody, gdzie i w jakim terminie.

Od trendów do must have

Moda to dziedzina, która stale się zmienia. Z jednej strony tworzy coś, co choć chwilowo jest stałe (trendy), a z drugiej kreuje wizję przyszłych kolekcji. Fashion PR umiejętnie podsyca w konsumentach potrzebę szukania nowości. Dzięki działaniom specjalistów, z bieżących trendów udaje się wyłuskać coś, co będzie sezonowym must have. Klienci będą szukać takiego topowego produktu, nawet jeśli nie jest im zbyt potrzebny. Moda jest tworzona dla ludzi, ale też ich potrzeby nakręcają spiralę produkcji. PR mody to nieustanna analiza rynku, potrzeb, sugestii ważniejszych influencerów lub ogólnych trendów, np. ekologii.

Relacja z klientem i mediami branżowymi

Specjalista od fashion PR ma trudne zadanie. Z jednej strony jest w stałym kontakcie z klientem, z drugiej trzyma rękę na pulsie medialnym. To media branżowe przekazują światu informacje o nowych kolekcjach i konkretnej marce. Praca dziennikarzy mody, redaktorów, edytorów, fotografów, showroomerów i stylistów zapewnia projektom odpowiednią „widzialność i słyszalność”. Bez ich pracy nawet spektakularne pomysły projektanta mogą przejść bez echa. Aby napisać, czytelną, merytoryczną i ciekawą informację o kolekcji trzeba odpowiednim osobom dostarczyć wielu cennych wskazówek.

Piarowiec w terenie

Fashion PR obejmuje wiele wszystkie działania, związane z modą. Dba o dobrą oprawę pokazów mody, sesji zdjęciowych, eventów, wydarzeń promocyjnych, premier, gal. Specjaliści wyszukują idealne miejsca na pokaz lub event, dbają, by kolejne działania wpisywały się w charakter marki. Nawiązują owocne współprace, podpinają się pod modne akcje, np. charytatywne. Od pracy sztabu PR zależy ostateczny wizerunek firmy, dlatego pod kontrolą jest absolutnie wszystko, co kojarzy się z marką.

Gdzie w dużej mierze kumulują się działania fashion PR? Od kilku lat w mediach społecznościowych. Dla klientów niezwykle ważne jest to, że duża marka reaguje na ich wpisy na Instagramie czy Facebooku.