Reklamy są najbardziej skuteczne wtedy, gdy dobrze zna się swoją grupę docelową. Personalizowany marketing pozwala osiągnąć najlepsze efekty. By go wdrożyć, trzeba przeprowadzić segmentację odbiorców. Przedstawiamy 3 sposoby na odpowiednią klasyfikację klientów!
1. Klasyfikacja demograficzna
Dane demograficzne o klientach można zdobyć stosunkowo łatwo, np. za pomocą ankiet, poprzez rejestrację do sklepu czy zapis do newslettera. W ten sposób można wyodrębnić grupy ze względu na kryteria, takie jak:
- wiek,
- płeć,
- wykształcenie,
- dochody,
- narodowość.
Tworzenie ogólnego profilu klienta rzadko kiedy się sprawdza. Współcześnie ogromne znaczenie ma personalizacja. Dzięki klasyfikacji można bardziej świadomie przygotować reklamy dla konkretnej grupy, a także dostosować ofertę i podpowiedzi, kanały komunikacji, wyświetlane powiadomienia itp.
2. Klasyfikacja psychograficzna
Psychologiczne i emocjonalne aspekty zachowań konsumenckich są niezwykle istotne, ponieważ pozwalają poznać konkretne preferencje klientów. Informacje tego typu zdobywa się trudniej – zwykle potrzebne są do tego specjalne programy analityczne, które weryfikują dane pozyskane, np. z dobrze przygotowanego mailingu. Ten podział bierze pod uwagę:
- styl życia,
- cechy osobowości,
- wyznawane wartości.
3. Segmentacja behawioralna
Ogromne znaczenie ma też zachowanie konsumentów na stronie, w sklepie online czy w aplikacji. Segmentacja ta jest przeprowadzana na podstawie:
- podejmowanych działań (czas spędzony na stronie, klikane linki, wybierane zakładki itp.),
- zwyczajów zakupowych (wybierane produkty, sposób składania zamówienia, czynniki motywujące do zakupu itp.),
- lojalności (częstotliwość zakupów).
Takie dane mogą gromadzić nowoczesne narzędzia IT. Więcej informacji na ten temat można znaleźć na: https://push-ad.com/blog/marketing-automation-co-to-jest/.
Chcesz wdrożyć w swojej firmie specjalne programy do analityki behawioralnej oraz inne narzędzia automatyzujące marketing, pomagające zbierać cenne dane o klientach? Sprawdź ofertę nowoczesnych rozwiązań na: https://push-ad.com/!