Chargeback – czyli jak otrzymać zwrot na kartę

Mężczyzna płaci kartą w sklepie a potem dostaje zwrot środków

Robienie zakupów online niesie za sobą dużo plusów, jak i minusów. Nieudany zakupy towaru, a może zaplanowane wakacje, które nie doszły do skutku, bo biuro podróży upadło? Jak postępować w takich sytuacjach? Chargeback to metoda pozwalająca na odzyskanie pieniędzy, którą realizuje większość banków.

Robienie zakupów online nigdy nie było tak proste jak teraz. Aby jeszcze bardziej je usprawnić, banki oferują swoim klientom korzystanie z kart kredytowych na dobrych warunkach. Chargeback jest niezwykle pomocną usługą, dzięki której uzyskamy zwrot na kartę w poszczególnych sytuacjach. Warto zapoznać się więc z instrukcją, jeżeli chcemy ubiegać się o reklamację, bo w wielu bankach procedura postępowania może wyglądać podobnie.

Chargeback – co to takiego?

Chargeback to inaczej usługa obciążenia zwrotnego. Może nie brzmi to zachęcająco, ale może uratować naszą sytuację i pieniądze w bardzo różnych przypadkach.

Reklama

Taką usługę oferuje m.in. Santander Consumer Bank – bank od kredytów, który w swojej ofercie posiada m.in. takie karty jak Visa TurboKARTA czy karta Visa Comfort. Obie katy kredytowe są dostępne w banku i przez internet. Karta Visa Comfort i TurboKARTA pozwalają na robienie zakupów online i tradycyjnie w bezpieczny sposób – zbliżeniowo. Korzystając z Visa TurboKarty, klient może cieszyć się zwrotem za zakupy nawet do 360 zł w ciągu roku. Płacąc Kartą Visa Comfort, można czuć się komfortowo i zapomnieć o płaceniu odsetek od kwoty zakupów opłaconych przez kartę. Ponadto można skorzystać z okresu odsetkowego.

W przypadku gdy chcemy, aby bank wszczął procedurę chargebacku, klient musi dostosować się do pewnych zasad. Po pierwsze płacąc za zakupy online kartami Santander Consumer Bank, klient może zwrócić towar do sprzedawcy. Do tego nie jest potrzebny paragon, a czas na zwrot to 14 dni. Na karcie kredytowej jest zapisane zestawienie, które jest dowodem na zrealizowanie transakcji. Potwierdzenie jest zawsze dostępne na koncie klienta w banku i w aplikacji mobilnej.

W jakich sytuacjach można skorzystać z chargeback?

O zwrot poniesionych kosztów można ubiegać się, gdy:

  • podwójnie opłacono daną usługę, co wiąże się z dwukrotnym obciążeniem konta,
  • zamówiony towar okazał się wadliwy lub niezgodny z opisem,
  • zamówiony towar nie został dostarczony lub wynikły problemy takie jak np. bankructwo firmy lotniczej lub biura podróży,
  • wykonano zwrot towaru, ale nie zwrócono pieniędzy,
  • kiedy kartę obciążono rachunkiem, gdy zapłacono za towar gotówką, inną kartą lub przelewem,
  • transakcja została zrealizowana w walucie innej, niż chciał klient,
  • mimo anulowanej wcześniej transakcji z konta klienta pobrano środki,
  • transakcja została wykonana przez oszusta po kradzieży karty,
  • gdy bankomat wydał niewłaściwą kwotę.

Jak wystąpić o procedurę chargeback?

Chargeback jest usługą, która ma na celu wesprzeć klienta banku w przypadku wystąpienia wymienionych wyżej sytuacji. Santander Consumer Bank oferuje dwa sposoby skontaktowania się z bankiem: przez internetowe konto klienta lub osobiście w najbliższej placówce. Można także skorzystać z infolinii, która jest dostępna dla klientów przez całą dobę. Mimo różnych form zgłoszenia reklamacji, na samym początku trzeba postępować podobnie:

  1. Znaleźć dokument/papier potwierdzający zamówienie produktu oraz próbę wyjaśnienia zdarzenia ze sprzedawcą, np. potwierdzenie odesłanie towaru do sprzedawcy.
  2. Wypełnić formularz.
  3. Klient powinien opisać swoją sprawę i powód, dlaczego chce skorzystać z usługi chargeback. Trzeba pamiętać o wskazaniu produktu, który został zakupiony i kiedy miało to miejsce. Czas na złożenie wniosku o zwrot środków to 110 dni od zakupu.
  4. Do wniosku należy dołączyć potwierdzenie zamówienia produktu oraz próbę wyjaśnienia zdarzenia ze sprzedawcą.

Na stronie banków zazwyczaj do pobrania jest gotowy formularz, który po uzupełnieniu można wysłać jako dokument elektroniczny lub tradycyjną pocztą. Nie można zapomnieć o dodatkowych dokumentach, które potwierdzą zakup, dokonaną transakcję/zwrot i bezpośrednią rozmowę ze sprzedawcą w celu wyjaśnienia nieudanego zakupu. Jeśli zrezygnowaliśmy z usługi, a środki nie zostały zwrócone, musi zostać dołączone potwierdzenie zamówienia i jego anulacji.

Po zgłoszeniu do banku reklamacji i przefiltrowaniu dokumentów placówka przekazuje dokumentację do centrum rozliczeniowego, które ma za zadanie skontaktować się ze sprzedawcą w celu wyjaśnienia zdarzenia. Gdy okaże się, że istnieje podstawa do uznania reklamacji, środki zostaną zwrócone klientowi.

Źródła

  1. https://kapitalni.org/pl/artykuly/chargeback-obciazenie-zwrotne-czyli-zwrot-pieniedzy-na-karte-kredytowa,73,230