Reklamowanie swojego biznesu to jedno z podstawowych działań, jakie podejmuje przedsiębiorca. Wielu z nich jednak jeszcze nie wie, jaki potencjał ma w sobie reklama w wyszukiwarkach. Google daje ogromne możliwości, które warto wykorzystać. Ile kosztuje taka inwestycja? Spróbujemy to oszacować.
Co to jest Google Ads?
Szukając konkretnej rzeczy w Internecie, automatycznie korzystamy z wyszukiwarki. Za najpopularniejszą uchodzi Google. To w niej działa system Google AdWords, od 2018 roku zwany także Gogle Ads. Jest to system wyświetlania linków sponsorowanych. Reklama na tej platformie może mieć różną formę. Dla przedsiębiorcy oznacza to sporą różnorodność, ale także wiele opcji rozliczania się. Te najpopularniejsze działają w modelu CPC, CPM, CPV czy ROAS. Na czym to polega w praktyce? To reklamodawca decyduje o tym, ile chce przeznaczyć na reklamę. To on też ustala, jakie słowa kluczowe zostaną użyte w kampanii, jakie treści popłyną do Internautów i w którym miejscu będą umieszczone.
Rodzaje reklamy w Google
Z czego mogą korzystać użytkownicy Google, jeśli chcą się skutecznie promować? Za najpopularniejszą opcję uchodzi tekstowa reklama AdWords w sieci wyszukiwania. Jest także reklama displayowa w sieci reklamowej Google i reklama produktowa – Zakupy Google. Ponadto reklama w Gmail, wideo w YouTube, reklama aplikacji oraz remarketing i remarketing dynamiczny. Każdą z opcji warto dopasować do swoich indywidualnych potrzeb. Na tym etapie najlepiej poradzić się firm, zajmujących się pozycjonowaniem. Specjaliści dobiorą także najlepszy model rozliczania się kampanii w Google. Opcji jest kilka, choć niektóre dystansują pozostałe pod względem popularności.
Reklama w wyszukiwarkach – modele rozliczeń
1. CPC (cost per click) jest najpopularniejszą opcją. Płaci się za kliknięcie w reklamę. Samo jej wyświetlenie jest darmowe. Koszt kliknięcia (tzw. cena AdWords) ustala się na podstawie licytacji reklam.
2. eCPC (Ulepszony CPC) to ulepszona wersja CPC. W tej wersji to algorytmy decydują o górnej granicy stawki za kliknięcia. W ten sposób maksymalizuje się liczbę konwersji.
3. CPM (cost per mile), czyli płatność za 1000 wyświetleń. Model ten poleca się podmiotom, których kampanie mają na celu budowanie świadomości marki (i jej widoczności).
4. CPV (cost per view) to model, w którym płaci się za samo wyświetlenie reklamy pod warunkiem, że użytkownik obejrzy minimum 30 sek. lub cały filmik, jeśli jest krótszy.
5. ROAS (return on ad spend) obejmuje bardziej inteligentny system dobierania stawek. Algorytm Google Ads sam dopasowuje maksymalną stawkę za kliknięcie. Tym samym uzyskuje się określony przez nas ROAS.
6. CPA (cost per action) jest systemem, który maksymalizuje konwersje. Ustawia stawki maksymalne za każde kliknięcie.
Jak ustala się koszt reklamy w Google Ads?
W najprostszym modelu CPC koszty kliknięcia są uzależnione od wyników licytacji. Licytują pomiędzy sobą firmy, zainteresowane reklamą na konkretne słowo kluczowe. Im więcej chętnych do wyświetlania reklamy, tym stawki robią się wyższe. Nie zawsze ma to związek z rentownością branży czy biznesu. Ile wynoszą rekordowe stawki? Czasem to kilkadziesiąt złotych za kliknięcie. Warto pamiętać, że reklama w wyszukiwarkach nie jest loterią. Całkowite koszty kampanii łatwo oszacować, wybierając konkretny model i formę rozliczenia. Z tego powodu Google jest platformą, na której z powodzeniem może się reklamować nawet mały, lokalny biznes.