Okres świąteczny: Zakupy online to już standard w nowej normalności w Polsce

Dyrektor Regionalny ds. Rynków Wschodzących

Według wyników badania Criteo, rośnie znaczenie zniżek za wcześniejsze zakupy oraz rola obsługi klienta w handlu detalicznym w Polsce

Trzy kluczowe wnioski dotyczące opinii polskich konsumentów w przeddzień okresu świątecznego 2020:
W tym roku kupujący dokonają więcej zakupów w sieci.

37% polskich kupujących stwierdziło, że w porównaniu z okresem sprzed kilku miesięcy, wolą robić zakupy w sklepie, jednak 53% ankietowanych stwierdziło, że w tym roku lepiej robi się im zakupy w sieci niż w sklepach stacjonarnych. O ile polscy konsumenci twierdzą, że we wszystkich kategoriach produktowych, w nadchodzących miesiącach ich zakupy online będą większe, to zakupy spożywcze oraz piwo/ wino/ wyroby spirytusowe będą robić głównie w sklepach stacjonarnych.

Zniżki za wcześniejsze zakupy jako impuls napędzający wyniki sprzedaży przed Black Friday.
W czasach pandemii, polscy konsumenci zaczęli zwracać coraz większą uwagę na ceny i co drugi z nich stwierdził w badaniu, że nie będzie czekać do Czarnego Piątku z zakupem świątecznych prezentów, jeśli w swych ulubionych sklepach uzyska zniżki za wcześniejszy zakup.
Dostawa do domu to klucz do satysfakcji klienta.
2 na 5 polskich konsumentów, jako najważniejszy czynnik przy robieniu zakupów online wskazało opcje dostawy. Koszt dostawy to również jedna z głównych motywacji jakimi kierują się w tym roku polscy kupujący przy wyborze sklepu internetowego.

„Nadchodzące święta będą wyjątkowe. Dotyczy to nie tylko sprzedawców, ale również klientów. Wciąż nie wiadomo jak wyglądać będą tegoroczne spotkania rodzin i przyjaciół, natomiast prezenty wciąż odgrywają znaczącą rolę”, stwierdził Murat Kalafat, Dyrektor Regionalny ds. Rynków Wschodzących w firmie Criteo. „Zniżki udzielane jeszcze przed Black Friday umożliwiają sklepom dość wczesne generowanie wyższych wyników sprzedaży, jeśli chodzi o ostatni kwartał roku. Obok szerokiej oferty produktów, absolutnie podstawowe znaczenie ma jakość obsługi klienta. Atrakcyjne opcje dostawy oraz szybkie dostarczenie towaru klientowi już od dawna są niezbędnym składnikiem oferty, a w okresie świątecznym stanowią klucz do pełnego zadowolenia klienta.

Inne wnioski z badania:

Tegoroczne zakupy online, w tym zabawki, gry, zakupy związane z aktywnością kulturalną, urządzenia elektroniczne, marki luksusowe, odzież i dodatki, akcesoria do domu, dekoracje bożonarodzeniowe i kosmetyki.
Większość polskich klientów będzie wyszukiwać i kupować prezenty w sklepach internetowych i aplikacjach mobilnych, natomiast starsi konsumenci będą raczej w miarę możliwości dokonywać zakupów w sklepach stacjonarnych.
Epidemia COVID-19 wpłynęła na sytuację ekonomiczną wielu sprzedawców, szczególnie tych z krótszym stażem. Jedna trzecia klientów nie jest pewna czy spotkania rodzinne możliwe będą w dotychczasowej formie. Mimo to, blisko dwie trzecie polskich konsumentów nadal planuje dokonanie zakupów na tegoroczne święta.

Pełny raport z badania dostępny jest pod adresem:
https://www2.criteo.com/pl-festive-season-gifting-report-2020

Jak przyciągnąć polskich klientów w okresie świątecznym 2020?

Murat Kalafat, Dyrektor Regionalny ds. Rynków Wschodzących, Criteo:

Jeśli chodzi o tegoroczne zakupy świąteczne, obserwujemy zwrot konsumentów w stronę zakupów online. Sklepy stacjonarne mogą być otwarte lub zamknięte, ale większość polskich konsumentów planuje zakupić większość tegorocznych prezentów online.

  • Rozwiń aplikację oraz odpowiednio zmodyfikuj swoją stronę internetową, aby promować nowe produkty z oferty oraz korzyści dla klienta, takie jak zniżki czy darmowa dostawa.
  • Wykorzystaj również dane dotyczące intencji wyszukiwania klientów (user intent data), by przesyłać klientom indywidualnie dostosowane wiadomości w całym cyklu zakupowym.
  • W przypadku sklepów stacjonarnych, komunikuj przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i stosowanie środków higieny, aby zachęcić klientów preferujących zakupy stacjonarne; to szczególnie ważne w przypadku konsumentów starszych wiekiem.
  • Upewnij się, że Twoi klienci są zadowoleni z oferowanych im metod dostawy, aby nie odeszli do konkurencji oferującej lepsze warunki dostaw lub zwrotów.
  • Klienci wszystkich kategorii wiekowych oczekują szybkiej i darmowej dostawy. To właśnie ten czynnik może wyróżnić Cię na tle konkurencji, gdy klient poszukuje danego produktu na różnych stronach lub w różnych aplikacjach.