Najczęstsze problemy firm z branży transportowej

Wnętrze samochodu ciężarowego

Przedsiębiorcy branży TSL są zmuszeni do przestrzegania wielu skomplikowanych przepisów prawa transportowego. Liczne regulacje prawne, problemy z kadrą pracowniczą, awariami pojazdów, albo ze skomplikowanym procesem zarządzania firmą, mogą przytłoczyć nie jednego z nich.

Prawo transportowe

Prawo transportowe w Polsce zdefiniowane jest zarówno jako przepisy dotyczące przewożenia rzeczy i przemieszczania się osób, jak i zbiór unormowań organizacji transportu. Oznacza to, że nie posiadamy jednolitej regulacji prawnej, która obejmowałaby różne gałęzie transportu, a przepisy prawa transportowego rozproszone są w różnych ustawach, należących do wielu dziedzin prawa, jak np. prawo cywilne (umowa przewozu), administracyjne (uprawnienia kierowców). Działy prawa transportowego możemy podzielić na: prawo morskie, prawo żeglugi śródlądowej, prawo lotnicze, regulacje dotyczące transportu pocztowego, komunalnego i transportu kombinowanego. 

Zagrożenia

Wydawać by się mogło, że założenie małej firmy transportowej i zatrudnienie niewielkiej ilości osób, może być złotym środkiem do łatwego wzbogacenia się. Koszty wejścia w branżę mogą wydawać się stosunkowo nie duże, biorąc pod uwagę możliwość szybkiego zysku. Mało który przedsiębiorca analizuje dogłębnie bariery i problemy, które niesie ze sobą branża transportowa. Największym zagrożeniem prowadzenia firmy transportowej jest płynności finansowa. Narażenie na wypadki losowe, zniszczenie towaru, albo środka transportu, to najczęstsze z możliwych niebezpieczeństw, które dotykają zarówno wielkich korporacji jak i małych przedsiębiorstw.

Innymi ograniczeniami, związanymi z prowadzeniem firm transportowych mogą być:

  1. brak jasno sprecyzowanych przepisów prawa transportowego,
  2. wysoki koszt transportu, niski przychód,
  3. pusty przewóz w drodze powrotnej,
  4. braki kadrowe kierowców, co prowadzi też do nieprzestrzegania dopuszczalnego czasu pracy,
  5. korzystanie z przestarzałych systemów, co powoduje nie efektywną organizację pracy,
  6. brak zleceń = brak płynności finansowej,
  7. awarie pojazdów,
  8. wypadki losowe,
  9. problemy z wypłatą ubezpieczenia.

Czy można zabezpieczyć się przed zagrożeniami?

Przedsiębiorcy zarządzający firmami transportowymi nie są w stanie ustrzec się przed problemami w 100%, ale każda specjalizacja niesie jakieś zagrożenia. Dlatego, warto przygotować się odpowiednio do prowadzenia swojej firmy. Czynnikami, które nie zaszkodzą, a na pewno mogą pomóc, są:

1. wprowadzenie w organizacji pracy systemu TMS. 

Zadaniem takiego systemu jest automatyzowanie procesów planowania, monitorowania, rozliczania i zarządzania środkami transportu. Pozwala on na zastąpienie przestarzałych technik jak np. arkusze kalkulacyjne i wyeliminowanie marginesu błędu związanego z obliczeniami ludzi.

2. Skorzystanie z dobrego, jasno sprecyzowanego ubezpieczenia.

Nikt nie jest w stanie przewidzieć wypadków losowych, dlatego ubezpieczenie, które w takich przypadkach pokryje straty i pomoże szybko zapanować nad opóźnieniem jest niezbędne.

3. Zatrudnienie doświadczonych kierowców.

4. Systematyczne przeglądy, naprawy oraz konserwacja pojazdów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close