Newsletter – czym jest i jak działa?

Czym jest newsletter

Słowo newsletter coraz częściej pojawia się w świecie marketingu. Brzmi lekko obco, ale kojarzy się najczęściej z rodzajem wiadomości, newsów w połączeniu ze słowem list. Czyli taki list z newsami. Jak go skonstruować by docierał tam, gdzie jego przeznaczenie?

Newsletter – co to?

Pojęcie to oznacza wiadomość otrzymywaną na maila, która ma na celu zbudowanie trwałej relacji komunikacyjnej z odbiorcami. Newsletter ma na celu informowanie klientów z bazy mailingowej firmy, o nowościach, istotnych zmianach, ofertach a także o wprowadzonych aktualizacjach. Ich treść powinna być stale aktualizowana i zaspokajająca potrzeby odbiorców – czyli subskrybentów Twojego newslettera.

Jak działa newsletter?

Na wszelkich forach często zadaje się pytanie jak działa newsletter i jak go stworzyć. Na początku warto pamiętać, że forma nie powinna się zmieniać, mianowicie wygląd szablonu maila i układ tekstu i grafiki powinien w każdym kolejnym mailu być taki sam. Subskrybenci przyzwyczajają się do wyglądu maila przez co kojarzą z jakiej firmy, organizacji został on wysłany.

Należy również pamiętać o stałej częstotliwości wysyłki biuletynów. Chodzi tu o ustalenie konkretnej daty, najlepiej tego samego dnia każdego miesiąca zbiorczo wysyłać maile. Newslettery działają na zasadzie stałego zlecenia wysyłki maili, które należą do bazy mailingowej, stworzonej właśnie w tym celu. Przykładowo, jeśli użytkownik wejdzie na Twoją stronę, pokaże mu się okienko z propozycją zapisania do newslettera. Jeśli wpisze on swój mail, zostanie automatycznie dodany do bazy Twoich subskrybentów. Czyli będzie otrzymywał komunikację mailową z taką częstotliwością jaka zostanie ustanowiona.

Jak stworzyć newsletter?

Konstrukcja profesjonalnego maila w e-mail marketingu powinna opierać się o kroki takie jak:

  1. Na samym początku musisz przygotować odpowiednie materiały, które będą w stanie ominąć filtry antyspamowe. W treści maila nie można używać za dużo znaków interpunkcyjnych np. kilku wykrzykników, znaków zapytania czy symboli waluty;
  2. Ważnym, inicjalnym punktem jest określenie celu, jaki chcemy osiągnąć wprowadzając komunikację mailową oraz nakreślić grupę docelową – czyli do kogo chcemy pisać;
  3. Tworząc konstrukcję maila warto pamiętać by była ona dopasowana do każdego rodzaju urządzenia. Nie każdy użytkownik odczytuje maile na komputerze;
  4. Treść powinna być dostosowana do oczekiwań i klasyfikowana pod względem płci, ponieważ inne przekazy trafiają do kobiet a inne do mężczyzn;
  5. Skoro już podstawę mamy doprecyzowaną, czas zająć się zawartością treści profesjonalnego maila i grafiką w nim zawartą. Konstrukcja treści powinna być konkretna, na temat, przejrzysta, zawierać mało treści – tylko najważniejsze informacje. Kolorystyka powinna być w neutralnych kolorach odpowiednia dla obu płci albo z podziałem na nie;
  6. Należy wybrać dobry system do e-mail marketingu albo samodzielnie zakodować i dopasować grafiki tak by przeszło przez wszystkie filtry antyspamowe;
  7. Kolejnym krokiem jest ustalenie odpowiedniej nazwy nadawcy tak by kojarzyła się bezpośrednio z firmą, która wysyła komunikację mailową, bądź osobą, która się tym zajmuje;
  8. Skoro nazwa jest już przejrzysta i czytelna to temat wiadomości też taki powinien być. Musi zawierać konkretny i zwięzły opis tego co subskrybent znajdzie w środku;
  9. Mówiąc wcześniej o podziale na płeć, chodziło o targetowanie kampanii, czyli segmentację odbiorców z perspektywy różnic pomiędzy nimi, np. ze względu na wiek czy zainteresowania. Ma to na celu indywidualizację komunikacji mailowej na konkretnych subskrybentów;
  10. Pozostaje stworzyć szkielet newslettera – określić wygląd, dodać treść i grafikę;
  11. Jak wspominałam wcześniej trzeba też ustalić konkretną datę wysyłki;
  12. Na samym końcu konieczne jest przetestowanie całej kampanii, czy wszystko wyświetla się prawidło i czy nie ma błędów w treści.

Wiemy już czym jest newsletter, jak działa i potrafimy samodzielnie skonstruować e-mail marketing.

Jeśli nadal potrzebujesz więcej informacji polecam zajrzeć na stronę http://www.trinet.com.pl/napisac-oficjalnego-e-maila/, gdzie szczegółowiej została zarysowana tematyka komunikacji mailowej.

Źródła:

One thought on “Newsletter – czym jest i jak działa?

  1. Tworząc newsletter powinniśmy pamiętać przede wszystkim o tym, że jest to podanie ręki klientowi, i próba nawiązania z nim kontaktu. Ważne, aby zadbać o kontakt z odbiorcami, a jeśli ten kontakt będzie na poziomie to możemy być spokojni o odbiór naszej firmy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close