Słowo newsletter coraz częściej pojawia się w świecie marketingu. Brzmi lekko obco, ale kojarzy się najczęściej z rodzajem wiadomości, newsów w połączeniu ze słowem list. Czyli taki list z newsami. Jak go skonstruować by docierał tam, gdzie jego przeznaczenie?
Newsletter – co to?
Pojęcie to oznacza wiadomość otrzymywaną na maila, która ma na celu zbudowanie trwałej relacji komunikacyjnej z odbiorcami. Newsletter ma na celu informowanie klientów z bazy mailingowej firmy, o nowościach, istotnych zmianach, ofertach a także o wprowadzonych aktualizacjach. Ich treść powinna być stale aktualizowana i zaspokajająca potrzeby odbiorców – czyli subskrybentów Twojego newslettera.
Jak działa newsletter?
Na wszelkich forach często zadaje się pytanie jak działa newsletter i jak go stworzyć. Na początku warto pamiętać, że forma nie powinna się zmieniać, mianowicie wygląd szablonu maila i układ tekstu i grafiki powinien w każdym kolejnym mailu być taki sam. Subskrybenci przyzwyczajają się do wyglądu maila przez co kojarzą z jakiej firmy, organizacji został on wysłany.
Należy również pamiętać o stałej częstotliwości wysyłki biuletynów. Chodzi tu o ustalenie konkretnej daty, najlepiej tego samego dnia każdego miesiąca zbiorczo wysyłać maile. Newslettery działają na zasadzie stałego zlecenia wysyłki maili, które należą do bazy mailingowej, stworzonej właśnie w tym celu. Przykładowo, jeśli użytkownik wejdzie na Twoją stronę, pokaże mu się okienko z propozycją zapisania do newslettera. Jeśli wpisze on swój mail, zostanie automatycznie dodany do bazy Twoich subskrybentów. Czyli będzie otrzymywał komunikację mailową z taką częstotliwością jaka zostanie ustanowiona.
Jak stworzyć newsletter?
Konstrukcja profesjonalnego maila w e-mail marketingu powinna opierać się o kroki takie jak:
- Na samym początku musisz przygotować odpowiednie materiały, które będą w stanie ominąć filtry antyspamowe. W treści maila nie można używać za dużo znaków interpunkcyjnych np. kilku wykrzykników, znaków zapytania czy symboli waluty;
- Ważnym, inicjalnym punktem jest określenie celu, jaki chcemy osiągnąć wprowadzając komunikację mailową oraz nakreślić grupę docelową – czyli do kogo chcemy pisać;
- Tworząc konstrukcję maila warto pamiętać by była ona dopasowana do każdego rodzaju urządzenia. Nie każdy użytkownik odczytuje maile na komputerze;
- Treść powinna być dostosowana do oczekiwań i klasyfikowana pod względem płci, ponieważ inne przekazy trafiają do kobiet a inne do mężczyzn;
- Skoro już podstawę mamy doprecyzowaną, czas zająć się zawartością treści profesjonalnego maila i grafiką w nim zawartą. Konstrukcja treści powinna być konkretna, na temat, przejrzysta, zawierać mało treści – tylko najważniejsze informacje. Kolorystyka powinna być w neutralnych kolorach odpowiednia dla obu płci albo z podziałem na nie;
- Należy wybrać dobry system do e-mail marketingu albo samodzielnie zakodować i dopasować grafiki tak by przeszło przez wszystkie filtry antyspamowe;
- Kolejnym krokiem jest ustalenie odpowiedniej nazwy nadawcy tak by kojarzyła się bezpośrednio z firmą, która wysyła komunikację mailową, bądź osobą, która się tym zajmuje;
- Skoro nazwa jest już przejrzysta i czytelna to temat wiadomości też taki powinien być. Musi zawierać konkretny i zwięzły opis tego co subskrybent znajdzie w środku;
- Mówiąc wcześniej o podziale na płeć, chodziło o targetowanie kampanii, czyli segmentację odbiorców z perspektywy różnic pomiędzy nimi, np. ze względu na wiek czy zainteresowania. Ma to na celu indywidualizację komunikacji mailowej na konkretnych subskrybentów;
- Pozostaje stworzyć szkielet newslettera – określić wygląd, dodać treść i grafikę;
- Jak wspominałam wcześniej trzeba też ustalić konkretną datę wysyłki;
- Na samym końcu konieczne jest przetestowanie całej kampanii, czy wszystko wyświetla się prawidło i czy nie ma błędów w treści.
Wiemy już czym jest newsletter, jak działa i potrafimy samodzielnie skonstruować e-mail marketing.
Jeśli nadal potrzebujesz więcej informacji polecam zajrzeć na stronę http://www.trinet.com.pl/napisac-oficjalnego-e-maila/, gdzie szczegółowiej została zarysowana tematyka komunikacji mailowej.
Źródła:
- https://www.lambeth.gov.uk/sites/default/files/How%20to%20produce%20a%20newsletter_0.pdf,
- http://asauk.org.uk/wp-content/uploads/2013/09/How-to-create-a-newsletter.pdf,
- https://www.pearsonhighered.com/assets/samplechapter/0/3/2/1/0321365070.pdf,
- https://www.poppulo.com/blog/how-to-write-a-newsletter-article-11-tips/.
Tworząc newsletter powinniśmy pamiętać przede wszystkim o tym, że jest to podanie ręki klientowi, i próba nawiązania z nim kontaktu. Ważne, aby zadbać o kontakt z odbiorcami, a jeśli ten kontakt będzie na poziomie to możemy być spokojni o odbiór naszej firmy.