Sprawnie działający system IT w firmie wymaga specjalisty, który będzie go nadzorować. Taką funkcję pełni CIO – kierownik działu IT.
Dzisiaj, gdy coraz więcej firm wdraża system informatyczne, rośnie zapotrzebowanie na specjalistów w zakresie zarządzania tym obszarem IT. W tym przypadku potrzebny jest Chief Information Officer, w skrócie CIO, który w języku polskim najczęściej określany jest mianem kierownika lub dyrektora działu informatycznego.
Czym dokładnie zajmuje się Chief Information Officer? Kiedy jego pomoc w firmie jest niezbędna? W jaki sposób skorzystać z obsługi oferowanej przez CIO? Poznaj najważniejsze informacje na ten temat i sprawdź, jak rozpocząć współpracę z Chief Information Officerem!
Kim jest Chief Information Officer?
Chief Information Officer, czyli CIO jest specjalistą w dziedzinie informatyki, która ma kluczowe znaczenie dla działania obszaru IT w firmie. W swojej pracy ma on na celu łączenie ze sobą dwóch kluczowych dziedzin, czyli właśnie informatyki z biznesem, aby skutecznie wspomagać działalność firmy pod kątem IT oraz zwiększać jej sprzedaż.
Wobec tego Chief Information Officer musi być osobą prezentującą bardzo wysokie kompetencje, między innymi w zakresie informatyki, zarządzania, sprzedaży, aby skutecznie wspomagać firmę w kluczowych momentach oraz podczas codziennych zadań.
CIO – zadania na stanowisku
Chief Information Officer jako kierownik działu IT zajmuje się na swoim stanowisku wieloma czynnościami, między innymi:
- organizowaniem działu IT
- opracowywaniem strategii informatycznej
- nadzorowaniem funkcjonowania systemów informatycznych
- zarządzaniem pracownikami działu IT
- podejmowaniem kluczowych decyzji
- dbaniem o bezpieczeństwo IT firmy
- negocjacjami z zewnętrznymi firmami
- tworzeniem dokumentacji IT w firmie
Jak skorzystać z pomocy CIO?
Chief Information Officer może oferować swoje usługi na dwa sposoby – może być on zatrudniony w firmie lub też może pracować jako zewnętrzny CIO, czyli w ramach outsourcingu.
Jako że zatrudnienie specjalisty jak Chief Information Officer wymaga sporej kwoty, wiele firm decyduje się na obsługę zewnętrzną. Outsourcing CIO jest w stanie znacznie pomóc tym przedsiębiorstwom, w przypadku których obsługa CIO jest wskazana, jednak nie mogą one pozwolić sobie na jego zatrudnienie ze względu na wysoki koszt.
Zewnętrzny CIO – jak wygląda obsługa?
Poprzez outsourcing CIO firma jest w stanie uzyskać kompleksowe wsparcie Chief Information Officera, ale jednocześnie nie musi tworzyć dla niego stanowiska. Współpraca odbywa się w ramach umowy, która określa wszystkie prawa oraz obowiązki stron.
W tym przypadku zewnętrzny CIO udaje się najczęściej do firmy w systematycznych odstępach, poświęcając na jej obsługę czas wskazany w umowie. Firma może także w razie potrzeby skontaktować się ze swoim Chief Information Officerem, aby uzyskać szybką pomoc, na przykład w razie pojawienia się problemów z funkcjonowaniem działu informatycznego.
Jednocześnie outsourcing CIO nie jest powiązany z wysokimi kosztami związanymi z jego pomocą, dlatego też jest to bardzo korzystna oferta wtedy, gdy przedsiębiorstwo nie może pozwolić sobie na zatrudnienie specjalisty, lecz też nie chce rezygnować z jego asysty.
Gdzie można skorzystać z outsourcingu CIO?
Przedsiębiorcy, którzy chcieliby zdecydować się na outsourcing CIO, mogą obecnie skorzystać z jego pomocy w wielu firmach informatycznych, które zajmują się obsługą klientów biznesowych.
Firmy działające w obszarze IT i oferujące usługi dla biznesu mogą zaproponować swoim klientom dostęp do pełnej palety rozwiązań, w tym także obsługi Chief Information Officera, czyli CIO. Takie wsparcie pozwala na uzyskanie kompleksowej pomocy w wielu sytuacjach, gdy kluczowe znaczenie ma sprawne działanie obszaru IT firmy przy jednoczesnym ograniczaniu kosztów działalności.
Dokładne informacje dotyczące prowadzenia obsługi CIO w ramach outsourcingu można uzyskać już teraz na stronach internetowych firm IT, które dysponują specjalistami jak Chief Information Officer i mogą udostępnić ich swoim klientom w ramach outsourcingu.